“Munca in echipa este capacitatea de a munci impreuna pentru a realiza o idee comuna, capacitatea de a directiona realizarile individuale spre obiectivele organizationale.” Andrew Carnegie – cel mai bogat om din lume in 1901.
Exista foarte multe teorii ce definesc munca in echipa. Dar cum este defapt ‘definita’ ea in practica? Este simplu sa spui in cadrul unui interviu sau sa mentionezi in CV faptul ca iti place sa lucrezi in echipa. Nu este suficient!
Munca in echipa se regaseste ca si competenta in cerintele pentru aproape fiecare post disponibil dintr-o companie. Un recruiter efectueaza o analiza a acestei competente pe intreg procesul de selectie, urmarind anumite puncte comune si folosind diverse mijloace de investigare/testare. Absenta competentelor urmarile este unul din factorii decisivi in angajarea unui candidat.
Specialiștii în resurse umane sustin ca o echipă poate fi mai unită în obiective și poate obține rezultate cu atât mai bune cu cât numărul membrilor ei este mai scăzut! Astfel, este recomandat ca membrii echipei să nu depășească numărul indivizilor necesari pentru a îndeplini sarcinile pe care respectivul proiect le presupune!
Abilitatile de relationare, comunicare si munca in echipa sunt dezvoltate inca din momentul in care urmam o forma de invatamant. Este important insa ca si in momentul angajarii sa se continue o dezvoltarea a acestor abilitati. La nivel de organizatie, angajatorii pun tot mai mult accent pe team buildinguri organizate de specialisti pentru angajatii lor, implicandu-i activ in diverse activitati care sa sporeasca o buna legatura intre membrii unei echipe. O astfel de activitate aduce rezultate pe termen lung in cadrul organizatiei. Vezi activitatile noastre de teambuilding outdoor cat si indoor.
Este adevarat ca exista si companii care nu pun accentul pe organizarea unor astfel de activitati comune pentru angajatii lor. Asta nu inseamna ca nu te poti dezvolta singur! Implica-te activ in cadrul echipei tale, interactioneaza cat mai mult cu colegii tai, invata sa faci schimb de informatii si sa le dezvolti impreuna cu ei. Asemenea, invata sa te evaluezi singur, sa indentifici si ce trebuie sa aprofundezi sau sa schimbi si, foarte important, invata sa ceri feedback de la colegii tai!
Meredith Belbin, cercetător și teoretician în domeniul managementului, cunoscut în special pentru munca sa în domeniul managementului echipelor, spunea că oamenii nu sunt perfecți, dar că o echipă poate fi! Depinde totusi de echipa si de compatibilitatea dintre membrii sai!
Pentru realizarea obiectivelor comune, echipa trebuie sa indeplineasca functia de colaborare. Colaborarea fara comunicare nu exista, iar comunicarea nu se declanseaza decat intr-un mediu unde exista incredere reciproca!
Fiecare persoana detine puncte tari si puncte slabe. O stategie optima de a creste confortul acestor persoane ar fi ca fiecare membru al echipei sa isi expuna in fata echipei un punct tare si un puct slab.
Munca in echipa trebuie perceputa ca fiind o oportunitate de a invata unul de la celalalt si o ocazie de a se forma sau consolida relatii de prietenie.
Tu faci parte din echipa ta?
Autori: Loredana Robescu -HR Specialist (Evolution HCC) , Daniela Popovici-HR Specialist (Evolution HCC)